„Poezia te poate salva de la moarte”
Jurnalist cu „Piper pe limbă”, atent, ironic şi iscoditor, face din emisiunile lui culturale un adevărat regal de TV. Fascinat dintotdeauna de scriitori, a lăsat cadou istoriei literaturii nenumărate volume de interviuri. Dar Robert Şerban e şi editor, fondator al unui festival de literatură şi, înainte de toate, scriitor. Un poet „ascuns în transparenţă”, cum lui însuşi îi place s-o spună, care, deşi harnic, pragmatic şi ancorat în real, nu şi-a pierdut nici sensibilitatea, nici credinţa în poezie.
Porumb copt şi gumă de la sârbi
– Dragă Robert, trebuie să fi existat o dimineaţă sau, cine ştie, o înserare albastră în care lumea a căpătat dintr-o dată o limpezime de care erai străin. Când şi cum ai simţit prima oară că eşti poet?
– Poezia nu aterizează brusc, ca un OZN, din care apoi ţâşneşte un laser-halou care te înconjoară rapid şi, ţuşti!, te înhaţă înăuntrul lui. Poezia e ca o altă civilizaţie. Te colonizează încet, încă din copilărie, din primii ani. Incubă în tine şi se hrăneşte cu tot ce faci, cu tot ce îţi place ori îţi displace. Cu jocurile tale, cu cărţile pe care le citeşti, cu bătăliile şi bătăile pe care le dai (sau le iei), cu admiraţia şi dragostea pentru cei din jurul tău sau de aiurea, cu suferinţele după o iubire, cu eşecurile (pentru poezie sunt creatoare), cu amintirile şi reveriile tale. Poezia te locuieşte şi se transformă odată cu tine. Uneori, îşi face simţită prezenţa când te uiţi pe hubloul avionului, când plângi pentru copilul tău bolnav, când sufli în degetul arătător şi bicepsul tău se umflă firesc, iar gaşca de prichindei se porneşte pe râs, când ţi se înlăcrimează ochii la vederea unui om bătrân, când îţi pasă de ce este în lume. Alteori, pare că a dispărut, că s-a stins, aşa cum se sting toate civilizaţiile. Dar vine seara, apoi noaptea, şi o simţi cum se trezeşte, cum îţi dă ghes. Se întâmplă să o ignori, fiindcă ai oboseli, griji, termene, copii de culcat, ştiri de văzut, lehamite. Dar ea e acolo pentru toată viaţa. Poezia vine de Sus şi e un dar: nu numai că te civilizează (te învaţă să priveşti, să auzi, să intuieşti, să cumpăneşti, să te comporţi, să aştepţi, să ai compasiune, luciditate, ba chiar să mergi şi să respiri), dar te poate salva de la moarte. Fiindcă moartea nu-i sfârşitul vieţii – viaţa este veşnică -, ci e absenţa emoţiilor din om.
– Superb răspuns!
– Dar hai să mă întorc totuşi în copilărie. Aveam vreo cinci-şase ani când m-a provocat tata să fac o „poezie”. Am intrat în joc şi mi-a ieşit o avalanşă de versuri în rime alăturate, un ditamai poemul, din care nu-mi amintesc decât sfârşitul, care suna, aşa, apocaliptic: „Şi au dat cu bomba tare,/ De-au sărit cu toţii-n mare!”. Apoi, prima poezie serioasă am scris-o prin clasa a VII-a, de Ziua Femeii, pentru mama. Se pare că mi-a ieşit aşa de bine, încât taică-meu m-a bănuit de plagiat. S-a relaxat doar când i-am arătat ciornele: muncisem două nopţi pentru trei strofe! E, când mama a citit poezia, a început să plângă. Să fi fost ăsta momentul de care mă întrebi? (râde)
– Unii zic că eşti oltean, noi te ştim de timişorean. De fapt, tu unde te-ai născut?
– Sunt timişorean născut în Oltenia, în Turnu Severin. Am copilărit şi-ntre blocurile din cartierele Crihala şi Podu Gruii, dar şi pe dealurile şi ţarinile din Drincea (Mehedinţi) şi Turcineşti (Gorj). Am fost ţinut din scurt de părinţi, dar eliberat de bunici şi lăsat să urc prin pomi şi copaci, poduri şi şure, să hălăduiesc prin păduri şi zăvoaie, să fur porumb, ca să coc, şi dovleci, ca să-mi fac felinare. Am colecţionat timbre şi am jucat tac pe aleea din faţa lui G4, am mestecat gumă de la sârbi şi am spart între dinţi mormane de floare şi dovleac, am tras cu arcul, am aruncat cu cuţitul şi suliţa, dar mi-am făcut şi temele, am luat şi Premiul 1 cu coroniţă. Am făcut flotări într-o mână, ca Rambo, skanderbeg, cu inşi de trei-patru ori mai grei decât mine, trânte, cu găliganii satului, dar am scris şi poezioare pentru fetele de care mă îndrăgosteam. Copilul ăsta care citea, precum un apucat, metri şi metri de cărţi, până când cânta cocoşul de ziuă şi care se trezea apoi în măcăitul raţelor şi cotcodăcitul de foame al găinilor, pe la prânz, l-a văzut într-o zi pe Nichita Stănescu pe viu. Şi apoi, doi ani mai târziu, când a aflat că a murit, a început să plângă, pe ascuns, de tristeţe.
Domnişoara Timişoara
– Robert, care e harta Timişoarei tale? Ai putea face un portret acestui oraş?
– După Domnişoara Timişoara mi s-au aprins călcâiele de când am văzut-o prima dată şi când nu împlinisem 17 ani. Am venit din Severin ca să particip la o tabără de literatură, la Liceul Silvic din Pădurea Verde. Adevărat, nu mai dădusem cu ochii de alte oraşe mari, în afară de Bucureşti, care m-a speriat, habar n-am de ce. În plus, Timişoara avea, în anii ’80, aura unei urbe occidentale, cosmopolite, chic. Rude şi prieteni care erau studenţi aici vorbeau ca în transă despre ea. Nici n-a fost greu să mă îndrăgostesc. Dar pentru mine, oraşul în care trăiesc din 1990 înseamnă, înainte de toate, oameni. Ei sunt cei care dau unui loc sau altuia – fie că e o piaţă (Unirii, Operei, Maria, Traian), o cafenea, o librărie, un parc, un restaurant sau o stradă – conturul şi căldura fără de care ele ar fi o abstracţie. Familia, prietenii şi cunoscuţii îmi însufleţesc Timişoara. Ei sunt inimile care fac o mulţime de locuri să palpite şi să aibă o frumuseţe vie. Dar şi turiştii, trecătorii, copiii gălăgioşi din parcurile de cartier, porumbeii şi chiar ciorile, care seara dau un spectacol halucinant în buricul oraşului. Timişoara e într-o schimbare continuă şi rapidă, ca orice domnişoară curtată. Or, pe mine şi această metamorfoză mă ţine aici, foarte uimit şi îndrăgostit.
„N-aveam vocaţie de inginer!”
– Mă uit în CV-ul tău şi mă uimeşte faptul că, înainte să te dai pe mâna poeziei, ai absolvit Facultatea de Construcţii…
– Eu am dat admitere în ’89. Pe vremea aceea, inginerii aveau şanse mai mari să prindă un loc de muncă în oraş, profesorii (inclusiv de umanioare), aproape niciuna. În ’90, după primul semestru, am vrut să mă las: din cinci examene nu luasem decât unul. Apoi a fost bine, până în anul trei, când au început materiile de specialitate şi când am conştientizat că nu voi profesa niciodată. N-aveam vocaţie de inginer! În loc să fiu atent la ţevi, conducte, instalaţii de tot felul, mergeam la cenacluri, scriam şi publicam poezii. Am vrut să renunţ, să mă duc fie la Filologie, fie la Jurnalistică. Dar m-au rugat ai mei insistent să termin. Am fost un copil cuminte, i-am ascultat. În fond, îmi voiau binele, chiar dacă binele ăla nu mă prea prindea. Ca student, poezia m-a ajutat să nu fiu cu totul în răspăr cu mine, să nu-mi uit identitatea, să-mi ţin aproape pielea, să nu mă împotmolesc în abstracţiunile matematico-fizico-tehnice cu care am avut de furcă cinci ani de zile!
– …şi să rămâi măcar un pic şi cu capul în nori.
– Imaginea asta, cu poetul abulic, cam sărit de pe fix şi excesiv în toate (are sensibilităţile exacerbate, asta e adevărat), e un clişeu născut chiar din nisipurile mişcătoare ale concretului şi ale istoriei literare. Dar ale unui concret ce e azi tradus prin putere şi bani, prin maşini tari şi vacanţe exotice, prin plasme cât mai mari, în living, şi telefoane de ultimă generaţie în buzunare. Nişte nimicuri, în fond! Crede-mă, ştiu lumea literară de copil: majoritatea poeţilor sunt şi pragmatici, adică sunt oameni de acţiune, cu reacţii surprinzător de frumoase şi cu fapte admirabile. Diferenţa dintre ei şi o bună parte a restului lumii e dată de faptul că poeţii sunt şi reflexivi. Că se extrag, din când în când, din cotidian, şi meditează la faptele lor ori ale semenilor lor. Iar poeziile (ori tablourile, ori muzicile, filmele, desenele, fotografiile etc.) sunt probele de laborator ale experienţelor şi experimentelor pe care ei la au şi le fac în lume, în concret şi, implicit, în absurd.
– Departe deci de tine imaginea poetului blestemat, care arde până la ultima fibră. Dovadă şi cei doi copii ai tăi, pentru care, zice-se, eşti un tată foarte bun. Te hrăneşte familia, Robert? Ai nevoie de oaza asta de normalitate în jurul tău?
– Bănuiesc despre mine că sunt un om senin şi ştiu că am nevoie de seninătatea celorlalţi ca inima să-mi bată cumsecade. Paradoxul e că simt dorinţa să scriu tocmai când bătăile ei sunt prea slabe, neregulate, când sângele mi se retrage din inimă. Atunci recurg la scris ca la nitroglicerină. Uneori, echilibrul se petrece, alteori e şi mai rău, de parcă aş fi greşit doza. Însă cert e că dragostea mă înşurubează în viaţă. Că e dragostea pentru copiii mei, pentru părinţi, pentru femeia de lângă mine, pentru cunoscuţi şi, uneori, pentru necunoscuţi, aici sunt pistele de pe care decolez. Iar dacă se întâmplă să simt că sunt şi eu iubit, devin supersonic. Cât despre copii, şi Tudor, şi Crina îmi seamănă. Sunt şugubeţi, jucăuşi, curioşi, veseli, răzbătători şi, fiecare în felul său, artişti. Crinei îi place să picteze, să joace teatru, să citească, dar face şi sport (sunt fericit că-i place baschetul, pe care eu l-am practicat cu pasiune), iubeşte animalele, e prietenoasă. Tudor e atras de zona tehnică, de artele exacte, cum ar fi matematica, dar cântă cu patos, e jongleur de vorbe, admirator al lui Mr. Bean, maestru în Fazan şi inimă mare. Îi place să asculte poveşti şi îmi stoarce imaginaţia, fiindcă preferă să i le inventez eu şi cere continuu să îi spun una. Dacă aş fi scris tot ce i-am povestit, aş fi depăşit, ca volum de hârtie, „Stăpânul inelelor”. N-am făcut-o, dar am avut inspiraţia să transcriu perlele pe care le-a tot scos de dinainte de a avea doi ani şi până aproape să împlinească şapte şi să le publicăm într-o carte pe care o iubesc, fiindcă e cartea lui: „Tata, eu glumesc serios!”. E darul pe care scribul care i-am fost îl face fiului său, dar şi celor care au copii, sunt ludici ori iubesc filosofia şi poezia infantilă.
„Ai văzut ziarist timid?”
– Pentru un poet, eşti destul de volubil, de vorbăreţ. Departe de tine timiditatea. Cât din ce vedem e poetul şi cât e mască? Te şi ascunzi sau te livrezi cu generozitate?
– Timiditatea mi-am învins-o în câmpul muncii. Încet, lent, sigur. Primul meu serviciu cu normă întreagă a fost în 1995, pe când încă eram student, în ultimul an de facultate. Am lucrat, aproape un an, purtător de cuvânt al Primăriei Timişoara. Era un post în care ultimul lucru de care aveai nevoie era timiditatea. Mă întâlneam zilnic cu jurnaliştii, dar şi cu primarul Viorel Oancea, fost ofiţer (norocul meu că făcusem armata şi că sunt o fire intuitivă, că altfel aş fi depus armele rapid…). Eram în priză tot timpul, mă simţeam responsabil nu doar de imaginea primăriei, ci şi a Timişoarei. La 24 de ani eşti idealist şi gata să muţi parcurile din loc. Am rămas aşa, dar mi-am dat seama, treptat, că risc să fac hernie. (râde) Apoi, după vreo nouă luni de lucrat acolo, am conştientizat că munca de birou nu-i pentru mine, că energia, curiozitatea şi creativitatea mea se sting dacă le ţin în zona funcţionărimii. Aşa că am intrat în presă. Ai văzut ziarist timid? Nu ai cum să fii astfel şi să fii meseriaş. Poţi face titrare, poţi face secretariat de redacţie, corectură, dar nu poţi fi pe teren dacă îţi tremură bărbia când faci documentare, când pui întrebări oamenilor politici, medicilor, actorilor, poliţiştilor, economiştilor, minerilor sau mai ştiu eu cui.
– Când scrii poezie, laşi deoparte siguranţa de sine a jurnalistului?
– Când scriu sunt vulnerabil, fiindcă scrisul e ca o scufundare într-un loc despre care ai impresia că ştii destule, dar care, când începi prospectarea, îţi oferă o mulţime de surprize. Plăcute sau nu. Sunt atent la ele, le evaluez, le interoghez, le caut sensurile, mă entuziasmează, mă angoasează, mă întristează, mă fac să le aştern pe hârtie ca să nu le uit. Poezia e un jurnal al meu, e ca foaia de cort (sau de cord?) cu care se acoperă militarii ca să nu le fie frig, dar şi ca să nu fie descoperiţi de inamic.
– De cine şi de ce te camuflezi? Care sunt „binefacerile întunericului”, ca să citez titlul unui recent poem al tău?
– Cred că mă camuflez de rău, Dia, şi poate că îl exorcizez scriind. Poezia scoate urâtul şi moartea din mine, scoate spaimele şi nimicul, dar scoate şi dragostea. Pe întuneric văd mai bine părţile luminoase. Or, poezia e substanţa de contrast pe care o folosesc atunci când îmi fac câte-un RMN de unul singur, în faţa colii albe.
– Dar îndărătul întrebărilor cam cât te ascunzi? Eşti unul din cei mai buni intervievatori pe care îi avem.
– O ştim amândoi, întrebarea e scânteia vieţii, iar jurnaliştii sunt ca nişte bucăţi de cremene. Nu albi şi reci, ci scânteietori! Pentru că de când eram copil mic, în jurul meu au fost scriitori, pentru că tata mă lua, când am mai crescut, cu el pe corso, la plimbări şi întâlniri cu prietenii lui, scriitori din Severin, care erau personaje formidabile, cu care şi de care râdeam până la leşin, dar şi de la care aflam secrete despre literatură, lumea literară, despre cărţi, scris, citit, viaţă şi moarte, am trăit cu fascinaţia acestor oameni, a scriitorilor. Urmarea a fost, oarecum, firească: citesc, scriu şi public cărţi. În ele sunt, poate, şi ascunzătorile unde mă pitul, şi întrebările pe care uit să le pun. Ori mă fac că uit.
„Oltenii au limbariţă”– Plăcerea asta a dialogului de unde vine, e moştenire oltenească? Te-ai născut cu piper pe limbă?
– Întâi a fost curiozitatea, apoi descoperirea că dacă pui întrebări poţi să te alegi cu niscai răspunsuri, iar dacă insişti, chiar poţi să afli lucruri nemaiaflate. Am ales să fac jurnalism ca să înţeleg mai în profunzime lumea în care am trăit şi trăiesc, ca să fiu la zi cu întâmplările ei, dar şi ca să îmi satisfac o parte dintre curiozităţi – politice, administrative, culturale, medicale ori mai ştiu eu de care. Ca ziarist, ai acces la cei care par că ştiu mai bine decât alţii anumite lucruri. Şi, da, oltenii au limbariţă. Îmi place să vorbesc, dar anii de televiziune, de presă scrisă m-au învăţat să dau mărunt din buze şi să ascult. Piperul sunt chiar oamenii cu care stau de vorbă.
– Crezi că Dumnezeu i-a lăsat pe poeţi cu vreo misiune precisă?
– Eu cred că toţi oamenii au o misiune precisă, că nimic nu e întâmplător. Ştii ce bine a zis-o omul acela foarte deştept, Einstein: coincidenţa este felul lui Dumnezeu de a rămâne anonim. Discret. Nu trebuie să ai inteligenţa lui Einstein ca să vezi, de-a lungul vieţii, nenumăratele semne pe care El le dă. De la cele foarte importante, când intervenţia lui evidentă îţi prelungeşte zilele, până la cele ce par comune, aproape de nebăgat în seamă, dar limpezi. De la cele exterioare, la care eşti martor, până la cele în care eşti chiar tu personaj, implicat direct şi beneficiar nemijlocit. Ce-ţi trebuie ca să le vezi şi să le recunoşti, mai ales când eşti matur, când, teoretic, nu mai poţi fi fentat, nu mai poţi fi dus de nas, când ai o experienţă de viaţă tocmai fiindcă ai trecut prin atâtea întâmplări? Eu cred că îţi trebuie bun-simţ, pur şi simplu! A fi poet e o minune, nu o misiune. Şi fiecare om e, chiar dacă nu scrie versuri, poet.
(Interviu publicat în revista Formula As, în 2018)