La doi paşi de o întindere votată drept cea mai frumoasă plajă a Europei, pe o insulă franceză din Arhipelagul de Aur al Mediteranei, şi-a găsit loc de rugăciune un călugăr ortodox. Trăiește într-un vechi fort militar, îl cheamă Vasile, e român şi a coborât din munţi, de la Mânăstirea Oaşa.
Raiul e un zbor de fazan
Imaginaţi-vă o carte poştală: un peisaj decupat dintr-o insulă nu prea mare, muşcată la nord de plaje fine cu nisip de argint, sfârtecată la sud de faleze abrupte, care plonjează în mare. 13 km pătraţi întretăiaţi de poteci, zeci de poteci care se bifurcă la nesfârşit, fără niciun indicator. Late, roşiatice, prăfoase, mărginite de curmali şi de trandafiri de stâncă, de ficuşi lucioşi şi de lauri timizi, par că vin de nicăieri şi duc peste tot. Imaginaţi-vă şi culorile: albastrul adânc al cerului, turcoazul mării, albul bărcilor, al pescăruşilor şi-al florilor de mirt, toate aceste nuanţe violent de clare şi lipsite de orice cusur, prea multă frumuseţe cu care aproape nu ştii ce să faci. Şi acum, închideţi ochii. Trageţi adânc în piept aerul călduţ, de început de toamnă, îmbibat până la refuz de mirosul eucalipţilor. La signature olfactive de l’île, adierea aceasta dulce şi îmbătătoare, ca guma de mestecat. Sigur, cu ochii închişi n-o să vedeţi infinitele nuanţe de brun şi de ocru, pe care soarele le-a sculptat pe scoarţa acestor arbori uriaşi. N-o să vedeţi nici fazanul care trece speriat de la stânga la dreapta, lăsând în praful potecii o linie făcută cu coada, o graniţă imaginară, un „Până aici!”, aruncat odată cu propriul lui ţipăt. Dar o să ştiţi, aşa cum staţi pierduţi în mijlocul drumului, că în niciun caz nu visaţi. Ţipătul pescăruşilor e aievea. Pacea sună ca foşnetul vântului printre pini. Raiul e la un zbor de fazan depărtare. Şi cel mai frumos loc de pe pământ e aici.
***
După cinci ore de zbor cu escală până la Marsilia, după o oră în trafic, la volanul maşinii, până în portul Hyères, după încă 20 de minute asudând pe vaporul înţesat de turişti spre Île de Porquerolles, şi un urcuş de două ore spre Fort de la Repentence, toată revărsarea aceasta de frumuseţe de carte poştală mă izbea în plină figură. Trebuia s-o uit, s-o dau deoparte, aşa cum cu un gest al mâinii ştergi o fereastră de praf, pentru ca în urma ei să rămână singurul lucru pentru care mă aflam aici: undeva, într-un fort vechi de mai bine de o sută de ani, ridicat sus, pe culmi, unde zgomotul valurilor lovite de ţărm abia se aude, s-a zidit în rugăciune un pustnic român. Un călugăr plecat de la Mânăstirea Oaşa, a cărui poveste mă aştepta.
Fortul Pocăinţei
„Dacă ieri ai zis da cu bucurie, atunci da să fie. Ăla e gândul curat, primul care îţi vine. Restul nu se socoteşte”. Aşa i-a spus stareţul de la Oaşa, în dimineaţa în care părintele Vasile s-a trezit speriat de uşurinţa cu care acceptase, în ajun, să lase obştea din vârful muntelui şi să plece singur, la 2000 de km distanţă. A zis „Da” şi în nici zece zile era plecat, uimit de cum se leagă şi se dezleagă căile Domnului, care fac ca el, un simplu călugăr, care an de an, în Joia Canonului, citise viaţa Sfintei Maria Egipteanca, să ajungă acum într-o mânăstire al cărei hram îi era închinat tocmai ei – La Sainte Marie du Desert.
Şi acum uite-l aici, în mijlocul acestor construcţii, care i-au devenit casă. Un fort pe jumătate îngropat în pământ. Şase cazărmi reci, în care până şi un oftat capătă ecou. O curte ca un tranşeu imens, din care, deşi te afli în cel mai înalt loc de pe insulă, nu vezi niciun petec de mare. Ziduri groase de doi metri. Şi camera rece, mică şi sărăcăcioasă, în care ani de zile un călugăr francez coborât de la Athos şi-a făcut chilie.
Asta a găsit părintele Vasile în prima lui zi pe Arhipelag. Pe părintele Serafim, cu barba lui albă, l-a văzut mai târziu, când bătrânul i-a urat curaj şi credinţă tare, înainte de a-şi lua rămas bun de la locurile pe care el însuşi le transformase în mânăstire. Cu 15 ani în urmă, bătrânul Serafim venise de la Mânăstirea Saint Antoine din Vercors, să se odihnească pentru o săptămână. A oftat şi a zis „Aici mă simt ca la Athos”. A aflat că fortul acesta abandonat poartă numele pocăinţei, a mai oftat o dată şi a zis „Aici aş putea să rămân”. Şi a rămas şi a trăit cinci din cei cincisprezece ani fără apă şi fără lumină, sculptând singur o catapeteasmă, ca să îmblânzească locul sterp care l-a primit. A rămas până la 86 de ani, când bolile s-au dovedit mai tari decât el. Şi a fost nevoie de multe rugăciuni şi de multă zbatere din partea unor români credincioşi, ca fortul, a doua oară abandonat, să nu fie dat nimănui. Ca mânăstirea aceasta stranie, născută din cazărmi şi tranşee, să rămână tot loc de rugăciune, şi-un călugăr răbdător să fie trimis, să poată continua ceea ce fusese făcut.
Părintele Vasile îşi aminteşte aşa: că era 9 septembrie 2016, chiar a doua zi după Naşterea Maicii Domnului, când a păşit prima oară pe insulă, cu părintele stareţ Iustin la stânga şi cu părintele Marcel din Aix-en-Provence la dreapta. Că la exact o lună, deşi nu-şi dorise niciodată preoţia, ci era fericit să fie simplu călugăr, a fost hirotonit de Mitropolitul Iosif de la Paris. Că era toamnă şi soarele îl mângâia blând, după răcoarea îndurată acasă în nopţile de pe Şureanu, iar vântul înmiresmat de eucalipţi era o tainică promisiune de odihnă. Că a văzut cetele de turişti înghesuindu-se pe vapor şi bisericile goale din împrejurimi. Şi că atunci, mai mult ca oricând, i s-a făcut frică de toată frumuseţea care îl poate fura.
Un nor prea luminos
Stăm în bisericuţa minusculă, săpată în măruntaiele pământului. Zidurile sunt groase, iar prin ferestrele nu mai mari de o palmă abia pătrunde lumina. În penumbra deasă, mâinile Părintelui Vasile se mişcă şi taie felii de aer. Sunt mâini frumoase, bărbăteşti, nervoase, şi totuşi poartă în ele ceva fragil. Mai obişnuite cu cartea şi rugăciunea, decât cu lucrul greu, sunt mâini albe, curate, pe care lumina soarelui rareori le-a văzut. Mâini care în studenţia lui la Silvicultură căutau prin păduri ierburi de leac, care mai târziu, când a devenit asistent la aceeaşi facultate, ştiau să explice mai bine decât vorbele, gesticulând în aula amfiteatrelor, la fel de febril.
Ani de zile, mâinile acestea au rătăcit prin biblioteci, în căutarea unui răspuns. Nu ştia nici el prea bine ce vrea să găsească. Nu ştia nici cum vrea, nici unde ar vrea să stea. Dumnezeu îi părea ascuns, un mister care te incita să cauţi peste tot: prin filele cărţilor vechi şi prin mânăstiri, în propria ţară sau peste hotare, unde călătorea cu burse, în bisericile româneşti, dar şi în cele greceşti sau sârbeşti. Într-o zi, dintr-o joacă, fiindcă aflase că nu e greu să obţii o viză, şi-a făcut dosar să plece în Canada. Acum, când se gândeşte la anii aceia, chiar nu-şi explică de ce a plecat. Voia să se desprindă, dar nu ştia cum, voia timp pentru el şi pentru citit, voia să lase în urmă Braşovul în care s-a născut şi pe cei care-l ironizau că umblă toată vara singur pe munţi. Simţea că îl cheamă pământul acela. Dar n-ar fi putut spune de ce. Cinci ani a stat în Canada. După trei, şi-a luat cetăţenia şi, cu actele-n buzunar, a plecat spre San Francisco. Se împlineau zece ani de la canonizarea Sfântului Ioan Maximovici, iar catedrala Lady of All of Sorrow (Maica Domnului a celor îndureraţi) adunase pentru vecernie zeci de preoţi. Mai multe mâini au ridicat atunci de sub baldachin racla cu trupul nestricăcios al Sfântului şi au adus-o în centru. Mâinile părintelui Vasile, aceleaşi mâini albe, cuminţi, erau şi ele acolo. Şi-n secundele care au trecut covârşitor de repede, o singură rugăciune i-a trecut prin minte, una singură, tulburătoare, repetată la nesfârşit: „Apropie-mă, Sfinte, de Dumnezeu!”.
La sfârşitul slujbei, stătea în picioare, în partea din spate a bisericii. Avea ochii complet deschişi. Preotul cânta în slavonă, şi el, cum stătea aşa, sprijinit de zid, treaz până la ultimul fir de păr, a văzut că sub tavan se-adună încet un nor luminos. Un nor diafan cum nu mai văzuse niciodată, un nor care nu proiecta nicio umbră, greu de cea mai luminoasă lumină din lume. N-a durat decât câteva zeci de secunde. La final, şi-a întrebat prietenul: „Ai văzut şi tu?”. Nu, nu văzuse nimic.
Athos, Sâmbăta, Oaşa
Când a plecat de-acolo, ştia un lucru: ducea cu el acasă o pierdere uriaşă, un dor după ceva ce se arătase fulgerător şi dispăruse cu aceeaşi iuţeală. O tânjire mai arzătoare nu trăise nicicând.
În vara aceea, şi-a luat rămas bun în lacrimi de la preotul paroh din Toronto, în parohia căruia ajuta ca mirean, duminică de duminică. A făcut o călătorie scurtă, de cinci zile, până în Athos. De acolo, cu bagaje cu tot, s-a întors în România. Şi înainte chiar de a merge acasă, la părinţi, s-a oprit la Sâmbăta, la Părintele Teofil. I-a spus ce-l apasă, s-a spovedit şi, la sfatul lui, a plecat să vadă câteva mânăstiri. Ultima dintre ele era Oaşa. Mersese să stea cinci zile şi rămăsese cinci săptămâni. „No, unde ţi-o plăcut?”, l-a întrebat părintele Teofil, când s-au revăzut. „La Oaşa!”. S-a ridicat, i-a pus mâinile în creştet şi i-a spus: „Acolo să-ţi fie locul, atunci!”.
Pe urmele Sfântului Casian
Au fost două. Două scrisori ale Sfântului Casian, găsite întâmplător. Nici nu ajunsese bine pe insulă, şi-un sfânt român, născut pe meleaguri dobrogene, îi ieşea în chip nevăzut înainte, ca pentru a-i spune că nu e singur aici, că e pe drumul cel bun. Două scrisori care l-au umplut de bucuria că bucata asta de pământ, pe care au trecut nenumărate civilizaţii, de la celţi şi liguri, la etrusci şi romani, e sfinţită de rugăciuni de multe sute de ani. Aşa a aflat Părintele Vasile de Leontie, Minervie, Jovian şi Teodor, nişte ciudaţi singuratici în haine negre şi lungi, care se aşezaseră în sudul Franţei, în sud-estul Insulei Porquerolles, şi se rugau lui Dumnezeu prin secolul V. Patru stareţi cu viaţă sfântă, care aveau în ascultare cine ştie câţi alţi eremiţi. Lor le erau adresate scrisorile Sfântului, sfaturile lui despre asceză şi curăţirea inimii, despre treptele contemplaţiei şi viaţa întru Hristos. După ce pribegise o viaţă întreagă din Dobrogea natală până-n pustia Egiptului, la sfârşitul vieţii, se aşezase pe teritoriul Franţei, pentru a-i creştina pe gali. Cunoştea deci insula asta, el însuşi trebuie s-o fi călcat! Azi, la Marsilia, exact de partea cealaltă a apelor Mediteranei, în mijlocul unui port agitat, se înalţă în linişte turla abaţiei Saint Victor. E mânăstirea pe care a întemeiat-o în ultima parte a vieţii Ioan Casian Românul, din a cărei chilie modestă trebuie să fi întocmit şi aceste scrisori.
O pătură veche şi-o cană de ceai
De când e aici, vestea că un călugăr singuratic a reocupat chiliile fortului a ajuns şi la urechile francezilor. În două rânduri, l-au vizitat jurnaliştii. L-au chestionat politicos, i-au dat târcoale miraţi de mâinile albe, care emanau pace, de ochii lui în care se zbătea prinsă toată fericirea din lume. Au notat conştiincios pe carneţele, cu surâsul lor elegant şi mefient, au mai adăugat câteva date, apoi s-au retras mulţumind, năuciţi şi aproape siguri că ceva nu-i în regulă. Cum să nu simţi nici frig, nici foame, atunci când te rogi? Cum să fii fericit, stând aşa, fără să te vadă lumina? Şi la urma urmei, cum adică, doar tu, singur cu Dumnezeu?
Au trecut aproape două decenii din dimineaţa în care Părintele Vasile se visase monah. Era desculţ, exact ca-n slujba călugăriei. Ţinea pe cineva de mână, care-l trăgea în susul unei coline. Pe atunci, bătea încă munţii şi nu ştia că viaţa îl va duce la mânăstire. Trăia încă în lume, alergat de treburi şi hăituit de timp. I-a luat ani să înţeleagă ce bucurie aduce rămasul pe loc. Statul de unul singur în rugăciune, când timpul e pur şi simplu de partea ta. Îl privesc cum aşază pe masă cana de ceai, cum scufundă plante uscate în apa fierbinte. Sunt fel şi fel de monahi pe lume. El e dintre cei care se mulţumesc cu puţin. Câteva ore de odihnă sub o pătură veche. Puţină hrişcă sau doi-trei cartofi. Un ceai cald, ca ăsta, care te încălzeşte la mâini. Când Dumnezeu e aproape, nu-ţi mai lipseşte nimic. Ştie asta. Ştiu şi eu şi mă uit în tăcere cum aburul cald se ridică la nori.
***
Încă e toamnă pe Insula Porquerolles. Cerul are încă nuanţe de catifea. Dar aici, în curtea interioară a mânăstirii, mirosul de eucalipt nu mai reuşeşte s-ajungă. Aici, şi frumuseţea luxuriantă a vegetaţiei pare absentă. Pământul e sterp, năpădit de ierburi ţepoase. Zidurile-s groase, umbrele – nesfârşite. Hotărât lucru, nu-i plăcut să te prindă noaptea între ele, cu toată singurătatea care pândeşte în fiecare ungher. Tăcerea aceasta, care pe mine mă înfioară, pentru părintele Vasile e un tainic balsam. Când ultimul vapor se îndepărtează de mal, când seara se furişează printre măslini, bucata asta de ţărm se întoarce în timp. Abia aşa, aproape pustie şi fără turişti, cu duhul plutind ca-n Scripturi peste ape, te trage la rugăciune, oriîncotro te-ai uita. E ora când biserica se umple de şoapte, e ora când pe culoare alunecă fumul gros de tămâie. Deschid poarta şi mă uit la cer. Soarele apune peste portul Hyères.
(Reportaj publicat în revista Formula As, în 2017)